Liever geen rockartiesten

Hoewel The New Shining al een tijdje de rockscene onveilig maakt, braken de Rotterdammers vorig jaar door naar het grote publiek met de single Can't Make Up My Mind. Voor frontman Xander 'Nax' Stok de definitieve afsluting van een donkere periode in zijn leven. Wake Up Your Dreams voelt volgens de zanger dan ook als een wedergeboorte. "Ik wist niet dat ik ook vrolijke nummers kon schrijven." Hij was pas zeventien. Toch zag Stok het leven als puber al niet meer zitten. Muziek redde hem op het nippertje en beheerst sindsdien zijn bestaan. Pijn en verdriet domineerden daardoor lang de sound van zijn band The New Shining, maar die tijden zijn nu voorbij. "Met onze vorige dubbelaar heb ik een nare fase afgesloten", zegt Nax nu achttien jaar later. "Het album heeft echt therapeutisch gewerkt. Niet dat ik er nu bewust voor heb gekozen om uplifting liedjes te schrijven; het gebeurde gewoon. Maar het was voor mij wel het teken dat het weer goed met mij gaat." Een lekkere kickstart voor Wake Up Your Dreams, waarop Stok ontwapenende, melodieuze softrock afwisselt met strak geproduceerd uptempo werk; het succes van Can't Make Up My Mind en de daaropvolgende Edison-nominaties. "Ja, dat was erg tof en een mooie beloning. We stonden vorig jaar op zestig verzamel-cd's met dat nummer. Het gaf me ook weer vertrouwen in de muziekindustrie. Ik dacht voorheen dat allesd raaide om marketing en wie je kent in de scene. Het deed me goed dat een mooi, klein liedje, dat met het hart is geschreven, ook binnenkomt bij mensen." Stok was zo geïnspireerd dat hij voor het vierde album van The New Shining maar liefst zestig tracks schreef en opnam. "En dan moet je keuzes maken", zegt hij met gevoel voor ironie. "Er zaten veel echte singer-songwriterdingen bij en dat past op dit moment niet zo bij onze band. De twaalf nummers op het album hebben op één of andere manier iets gemeen." The New SHining is er trots op dat het één van de vaandeldragers van een nieuwe generatie rockbands is. Toch noemt Stok zich liever geen rockartiest. "Noem het akoestisch-elektrisch, waarbij we live flink uit kunnen pakken, maar het ook heel klein kunnen houden."