Interview The New Shining - Over het nieuwe album Wake Up Your Dreams en hun grote doorbraak

Wake Up Your Dreams is de titel van het nieuwe album van The New Shining. Het is een perfecte fusie geworden tussen de twee kanten die we zo goed kennen van de band: de akoestische intimiteit van Stripped (2012) en de heavy rock van eerdere releases, dit keer aangevuld met een vleugje Cash. Met deze nieuwe release heeft het viertal een geheel eigen niche gecreëerd waarmee ze zich onderscheiden binnen het huidige muzieklandschap. Alles klopt nu: de stijl, de sound, de bandsamenstelling. Jaren van hard werken en doorzetten heeft eindelijk zijn vruchten afgeworpen. Cortonville spreekt met frontman en gitarist Xander 'Nax' Stok over deze nieuwe plaat en blikken ook terug naar de belangrijke doorbraak met hitsingle 'Can't Make Up My Mind' in 2012.

Jullie zijn terug met alweer een vierde langspeler, Wake Up Your Dreams geheten. Proficiat! Openingstrack Run Baby Run is de eerste single van deze plaat geworden. Voor de lezers van Cortonville die ‘m nog niet gehoord hebben, waar gaat deze song over en was het jullie eerste keuze als lead single?

Nax: "Thanks! Run Baby Run was inderdaad onze eerste single. Inmiddels hebben we trouwens ook net een nieuwe single uit, namelijk Out Of My Hands (lacht).
Maar Run Baby Run heb ik geschreven voor een vriendin van mij, waarin ik veel dezelfde issues herkende als die ik zelf heb gehad of nog steeds heb.
Één van die dingen was om maar altijd te doen alsof het goed met je gaat, terwijl zich van binnen allerlei ellende aan het opbouwen is. Ik heb daar met het schrijven van onze vorige dubbel-CD Stripped/Full Circle een einde aan gemaakt en doe dat ook niet meer. Ik ben wie ik ben, whether you like it or not (glimlacht).
Daarnaast komt er óók bij kijken dat je jezelf moet leren accepteren. Wie je écht bent, deep down. Dat heeft bij mij veel goed gedaan en ik herkende dat dus ook bij die vriendin en wenste hetzelfde voor haar. Dat is in een notendop waarom ik Run Baby Run schreef. Stop met rennen..

Of het onze eerste keuze was? Heel moeilijk te zeggen... We hadden nogal wat favorieten namelijk als single keuze (lacht). Uiteindelijk hadden we allemaal het beste gevoel bij dát liedje op dat moment en zijn we daar dus voor gegaan. Onze nieuwe single keuze voor a.s. voorjaar gaat ietsje anders zijn..."

De titel van het album zou ook een letterlijke betekenis hebben, namelijk dat veel van de liedjes op Wake Up Your Dreams zijn ontstaan in jouw dromen. Hoe vertaal je een droom op papier, of beter gezegd: in een song?
"Ja, dat klopt! De titel van de plaat heeft twee betekenissen: de eerste betekenis, in het kort, was letterlijk het advies wat ik mensen gaf die mij mailden naar aanleiding van onze CD Stripped. Op die CD zing en schrijf ik voor het eerst openhartig over mijn toenmalige voornemen om zelfmoord te plegen. Ik had alles al gepland en bedacht, maar op het allerlaatste moment vroeg ik me af of er nog iets was waardoor ik zou willen blijven. Dat was muziek. Ik wist niet of ik het kon maken, laat staan schrijven, maar daar ben ik toen, en nog, vol overgave in gedoken. Uiteindelijk bén ik er nog omdat ik voor mijn droom gekozen heb. Zonder dat was ik er niet meer geweest.

Ik dacht dat ik dat ‘unheimliche’ gevoel was kwijtgeraakt over de jaren, maar kwam er hard achter dat dat nog very much alive was en dat ik alleen maar probeerde mezelf zo ‘normaal’ mogelijk te gedragen, zoals er van je verwacht wordt. Ondertussen had ik het hele diepe, bijna oergevoel, dat ik hier niet thuis hoorde, en dat ik behoorlijk zelf-destructief was (en latent ben). Anyway, het liedje Can’t Make Up My Mind, wat bijzonder genoeg uiteindelijk onze doorbraakhit is geworden, gaat over die gevoelens. Veel mensen - soms kreeg ik wel honderden mailtjes per week - herkenden dat gevoel en putten troost uit dat nummer (wat voor mij trouwens de essentie van muziek is, dat magische, de kracht die er vanuit gaat). Maar regelmatig kreeg ik de vraag hoe ik daarmee was omgegaan en of ik hen daarmee kon helpen. Mijn antwoord kwam altijd neer op hetzelfde: ik ben geen Dr. Phil en wil je graag helpen, maar het enige wat ik kan doen is je helpen via de liedjes die ik schrijf. Verder kan ik deze mensen zeggen wat mij heeft geholpen en wat hen óók kan helpen. Ik heb gekozen voor mijn droom. En ziedaar, de beschrijving van de titel van de nieuwe plaat.

De tweede betekenis is inderdaad dat ik letterlijk veel songs droom. Ik ben absoluut dankbaar voor die gave, maar de downside is wel dat ik daardoor een chronisch slechte slaper ben en alleen nog maar kan slapen met behulp van slaappillen. Maar dat is het me dan wél weer waard (lacht). Ik droom heel uiteenlopend. Soms bijna een song van kop tot staart, maar ook losse melodieën, woorden, flarden tekst, maar ook sterke beelden of bijna visioenen die ín de droom zelf weer een bepaalde sfeer of muziek bij me oproepen. Het is lastig uit te leggen. Gevalletje ‘je moet er bij geweest zijn’. Maar de kunst is om alles vast te leggen terwijl je nog (half) slaapt. Ik heb mijn telefoon naast m'n bed liggen waar een voice-recorder op zit. Daar neem ik alles mee op. De volgende dag weet ik negen van de tien keer niet meer dat ik iets heb ingezongen of ingesproken, maar ik luister altijd m'n telefoon af om te kijken of ik nog wat 'gevangen' heb die nacht.

Ik weet gevoelsmatig/instinctief wat ik moet houden of moet aanpassen. Hóe ik dat uiteindelijk vertaal naar een song is té complex om dat snel even uit te leggen, maar dat het lukt is duidelijk in elk geval. Sommige liedjes zijn wonderlijk. Die gaan over iets waar ik in eerste instantie geen idee bij heb waar het over gaat. Om het dan vervolgens een paar maanden later werkelijkheid te zien worden. Het blijft me fascineren hoe dat kan en hoe dat werkt."

Het album is ook alweer relatief snel verschenen na de goed ontvangen dubbelaar Stripped/Full Circle (2012). Gevalletje “Je moet het ijzer smeden als het heet is”? Ofwel, hadden jullie jezelf dat doel gesteld om het zo snel mogelijk te doen? Of verliep het schrijfproces gewoon veel soepeler dan voorheen?
"Nee, dat staat daar eigenlijk helemaal los van. We hadden immers een dubbelaar uitgebracht, dus genoeg materiaal om voorlopig vooruit te komen. De reden is, ik schrijf erg veel. Voor alleen al de akoestische helft van de dubbelaar had ik 90 songs om uit te kiezen. Voor de elektrische helft rond de 60. Toen die dubbel-CD eenmaal uit was, had ik in no time weer zo’n 60 nieuwe liedjes om uit te kiezen. Nieuwe songs, dus geen afgevallen materiaal van de vorige CD. Ik moet ook schrijven om me goed te voelen, sane in m'n hoofd. Met schrijven zou ik me het liefst hele dagen bezig houden.

Als je die luxe hebt als band, dan is het fijn om zo snel weer een nieuwe CD te kunnen uitbrengen. Dat houdt je fris en scherp in je hoofd."
Het valt ons op dat Wake Up Your Dreams meer semi-akoestische melodieën kent dan het gros van jullie voorgaande platen bevatte (op Stripped na), alsof de songs van The New Shining steeds meer en meer traditionele ‘liedjes’ lijken te worden. Zie je dat zelf ook zo?
"Ja, voorheen maakten we ‘heavy rock’, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Foo Fighters. Met het schrijven van onze akoestische CD Stripped ging er een hele andere, nieuwe wereld voor me open. Ik was klaar met het soms gewoon 'noise' maken en ben me toe gaan leggen op teksten en de essentie van een liedje. Dat kwam natuurlijk eigenlijk doordat de thematiek van Stripped zó intens en persoonlijk was voor mij dat ik dat automatisch akoestisch ging doen. Het vroeg voor mijn gevoel niet om een 'wall of sound' maar eerder om een 'sound of silence'. Mede daardoor heb ik artiesten 'ontdekt' zoals Johnny Cash met de American Recordings (zijn laatste zes albums voordat hij overleed).

De zeggingskracht van die eenvoudige liedjes, die grijpen me naar de strot. De teksten komen in die hoedanigheid meer binnen ook; iemand staat dat dan écht in z'n blote reet te zingen. Ik vind dat de essentie van muziek maken. De échtheid ervan, het pure, het eerlijke, de bezieling. To each his own natuurlijk, maar zo is het voor mij."
Terugkijkend naar de afgelopen twee jaren hebben jullie de nodige toffe dingen mogen meemaken; het succes van de single ‘Can’t Make Up My Mind’, verschillende nominaties voor de Edisons begin dit jaar en het mogen spelen op verschillende grote festivals. Heb je zelf eigenlijk een persoonlijk hoogtepuntje uit die periode?
"Dat was inderdaad na zo'n lange tijd van knokken met elkaar en zo'n heftige periode van schrijven supervet en mooi om te mogen meemaken. Ben er ook superdankbaar voor en probeer er altijd bij stil te staan, want het kan je zo ook maar ineens weer ontnomen worden. We hadden ineens een hit op alle radiostations. Van 3FM en 538, tot Radio 1 en 2. Héél bijzonder. Maarliefst drie keer genomineerd voor de Edisons en voor 3FM Awards, uitverkochte clubtour etc. Mijn hoogtepunten waren eigenlijk drie dingen. We kwamen binnen uit het niets in de Top 2000 eind van het jaar met Can’t Make Up My Mind (op 1571), dat vond ik bijna onwerkelijk om mee te maken. De erkenning deed me héél goed. Dat je eindelijk aan mensen kon laten zien waar je al die tijd zo hard voor geknokt en vurig in hebt geloofd, in plaats van te moeten doen alsof je de zoveelste meewarige blik op een feestje niet gezien hebt haha.. Als 3e maar mss toch wel de mooiste: ik heb naar aanleiding van mijn verhaal achter Stripped in de media zó enorm veel reacties gehad van mensen die hoop putten uit mijn verhaal en de liedjes die daar bij horen. Die de kracht vinden om door te gaan..dat heeft me het meest ontroerd, want daar is het me om te doen. Mensen beroeren en ontroeren...

Mogen we nog een clubtour verwachten van jullie binnenkort?
"Jazeker! We zijn op het moment bezig met de boekingen. Zoals het er nu naar uit ziet kunnen we binnenkort een voorjaars tour bekend maken. We hebben er weer gruwelijk veel zin in!"

Het einde van 2013 nadert. Wat is jouw favoriete album en/of band van het jaar, als je er ééntje zou moeten noemen?
"Er gaat zo even snel niet een lampje branden. Ik ben het meest onder de indruk nu van wat de Foo Fighters/Dave Grohl maken en voor elkaar krijgen. Bezieling en PASSIE, that’s what it’s all about!!
Maak af: The New Shining gaat in 2014....
"Waarschijnlijk niet met vakantie (lacht). We hebben veel dingen op stapel staan én daarnaast ben ik weer veel nieuw materiaal aan het schrijven op het moment, dus dat gaat zeer waarschijnlijk ook weer opgenomen worden en live uitgeprobeerd worden. Zoals het nu gaat, alles met een stijgende lijn, zo hopen we dat dit jaar ook gaat verlopen én met onverminderde passie en bezieling!"