'Muziek is letterlijk mijn reden van bestaan'

Zanger en gitarist Xander (Nax) Stok van de Nederlandse rockband The New Shining heeft een moeilijk periode moeten afsluiten om bij hun vierde album Wake Up Your Dreams uit te komen. Gelukkig kon hij altijd rekenen op één ding. 'Muziek is mijn reden van bestaan, letterlijk, het is mijn lifeline. Daarom ben ik gitaar gaan spelen, daarom ben ik uiteindelijk gaan zingen, daarom ben ik liedjes gaan schrijven, en daarom ben ik er nog steeds.'

The New Shining debuteert in 2008 met enig succes met het album Supernatural Showdown, waarvoor ze door radiozender 3FM worden uitgeroepen tot Serious Talent. De echte doorbraak komt met echter met het dubbelalbum Stripped/Full Circle in 2012, waarvan de single Can't Make Up My Mind zelfs de Top 2000 van Radio 2 weet te halen. In 2013 werd de band genomineerd voor drie Edison Pop prijzen in de categorieën beste nieuwkomer, beste album en beste song.

Zelfmoord gepland
Op 17-jarige leeftijd zat Nax in een diep dal. Zo erg zelfs dat hij zijn eigen zelfmoord tot in de details al had gepland. 'Op het moment zelf vroeg ik me af of er nog één ding was dat me hier zou kunnen houden,' vertelt Stok. 'Op het allerlaatste moment dacht ik van wat mij zo fantastisch, verschrikkelijk mooi lijkt is muziek maken. Dus dat ging ik doen.'

Na twee volwaardige rock albums realiseerde Stok zich dat er iets miste in zijn muziek. Hij wilde niet de zoveelste band zijn die een lawaaierige rockplaat maakte. Het moest anders. 'Ik miste inhoud. Ik besloot te beginnen bij een mooie tekst, en daaromheen gingen we dan muziek maken. Toen kwam ik mijzelf ook tegen. Ik dacht dat ik dat zelfmoord verhaal had verwerkt maar dat was helemaal niet zo.'

Bloot geven
Het resultaat was het half akoestische Stripped/Full Circle, waarop Stok naar eigen zeggen zijn onverwerkte gevoelens volledig van zich af kon schrijven. Hoewel het enige moeite kostte was het belangrijk voor Stok om zich bloot te geven. 'Dit was een ander verhaal, dit was iemand die een reden had gevonden om door te gaan. Heel veel mensen putten hier gelukkig hoop uit. Dat is misschien voor mij de bevestiging waarom ik hier nog ben.'

Het nieuwe album Wake Up Your Dreams zet volgens Stok deze positieve noot door. 'Tot mijn eigen verbazing is het voor mij mogelijk om vrolijke liedjes te schrijven. Niet dat de plaat geweldig happy is geworden, maar het album heeft een positieve inslag. Dit is klaarblijkelijk waar ik nu zit,' aldus Xander Stok.