The New Shining - Stripped / Full Circle

Deze week is het dubbelalbum ‘Stripped/Full Circle’ van de The New Shining aan de beurt. Met de combinatie van akoestische ‘Stripped’ en de elektrische ‘Full Circle’ probeert de Nederlandse rockband de cirkel naar eigen zeggen ‘rond te maken’. Is dit ze ook gelukt?

Het bekendste nummer van de plaat is ongetwijfeld ‘Can’t Make Up My Mind’. Een rustig en gevoelig lied dat een hoop mensen aanspreekt en waar veel zich in kunnen herkennen. Dat laatste vinden wij een erg belangrijk aspect; kunnen wij onze persoonlijke ervaringen niet plaatsen in een nummer, zetten we hem vaak gauw weer af. ‘So The Story Goes’ is ook een mooi en kwetsbaar nummer. Dit in tegenstellig tot ‘Everything Changes’, die wat meer up tempo is en je energie geeft. Beiden zijn volgens ons echt het luisteren waard. De singles ‘Gotta Be More To Life’ en ‘Everybody Is Famous’ hebben een beetje een Jack Johnson-vibe. Lekker voor in de zomer bij het water of in de winter bij de openhaard met een kop chocolademelk. ‘Tell Me Lies’, ‘Better Off’, ‘When We Collide’, ‘Instead Of Me’, ‘Return My Heart To Me’, ‘Burning Down Love’, ‘All Bets Are Off’, ‘One And The Same’, ‘Lay My Head Down’ en ‘Never Ending Story’ zijn overduidelijk ruigere nummers. Hier moet je van houden. Dit zijn nummers die je volgens ons niet in het donker moet luisteren als je alleen thuis bent. De oude The New Shining komt hierin weer naar voren. ‘Close To Home’ begint kalm, maar is in het refrein wat energieker. De mooie stem van leadzanger Nax in samenwerking met een vrouwenstem vormt een mooi geheel. De heren maken met ‘Breaking The Spell’ een nummer dat internationaal aandoet. Het kan door veel mensen gewaardeerd kan worden als ze het een kans geven. De tip van dit album! Wij hebben het album nu al een week non-stop op repeat staan en zijn het nog lang niet zat. Volgens ons is het echt een veelbelovend album met veel mooie tekst waar je wel honderd keer naar kan luisteren en er dan nog nieuwe dingen in ontdekt. De combinatie van de ruige nummers met de akoestische, maakt volgens ons zeker de cirkel rond. Zo is er voor ieder wat wils. Hopelijk zetten de heren dit voort. Zeker een download waard!