The New Shining schokt Hilversumse radio wereld

RIDDERKERK - “Ik schrok van Frits Spits.” De presentator van het Radio2 programma ‘De strepen van spits’ is laaiend enthousiast over de nieuwe CD van de Ridderkerkse 3-mansgroep The New Shining. “Frits was ontroerd en vindt het een ‘sensationeel goede’ plaat.” Zanger Xander ‘Nax’ Stok vertelt dat hij met tranen in zijn ogen had gezeten toen hij dat hoorde.

Onder andere ook de dj’s Giel Beelen en Daniel Dekker zijn zeer te spreken over de dubbelaar en draaien veelvuldig de nummers. “Maar Frits was het absolute hoogtepunt,” vertelt Nax in zijn woonkamer. Echter een dag later kan het nog ‘erger’. Hij laat weten dat de single ‘Can’t Make Up My Mind’ geweldig goed gaat en op HIGH rotation staat bij 3FM en Radio2 draait hem volop en is nu ook Album van de Week op 3FM. Vlak voordat de krant wordt gedrukt, meldt Nax dat de muziek gebruikt wordt door de NOS voor de Tour De France, de Olympische Spelen, WK Wielrennen én WK schaatsen. “Het nieuws volgt elkaar nu zo razend snel op dat het haast onwerkelijk is,” vertelt hij met overslaande stem. Met het uitkomen van ‘Stripped/Full Circle’ komt een droom uit, waarvan Nax wist dat het een keer zou gebeuren. “Het was niet de vraag óf we zouden doorbreken, maar wanneer,” geeft hij aan. De heavy rockband laat zich van een bijzondere, nog ongekende kant zien. Op het album Stripped werden de elektrische gitaren verruild voor akoestische. “Twee cd’s, twee geluiden, één verhaal.” De maanden in de studio beïnvloedden niet alleen Nax z’n kijk op muziek, maar ook werd hij erg met zichzelf geconfronteerd. “Ik overzag mijn leven, mijn relatie, de band, vriendschappen.” De opnames duurden 2 jaar en de studio werd verlaten met 90 nummers op zak. Uiteindelijk werden 15 nummers geselecteerd. “Het was een ‘hell of a job’ deze keuzes.” Centraal in de songs staat de zelfmoord poging die Nax wilde plegen op 17–jarige leeftijd. Stripped is een soms zwaar op de hand, maar een enorm gepassioneerd album geworden. “Heb wel 1100 mails gehad van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt,” vertelt hij kijkend naar zijn computer waar hij iedereen persoonlijk heeft teruggeschreven. “Mensen vinden mijn verhaal helend.” Nax geeft wel toe dat hij de plaat in eerste instantie voor hemzelf geschreven heeft en dat het een therapie voor hem was. Ironisch vertelt hij dat het niet geschreven was voor radio, maar dat het juist daar volledig aangeslagen is. Een volgende CD ligt alweer in de planning en er zijn 40 geheel nieuwe liedjes gemaakt. “Heb nog zoveel ideeën en inspiratie dat ik gewoon nieuwe songs wil schrijven en niet wil terug vallen op ‘oud’ werk.”